Haluatko ostaa vokaalin?

ONNENPYÖRÄ STUDIOGRAFIIKKAJÄRJESTELMÄ

Studiografiikat ja pelijärjestelmä uuteen Onnenpyörään

Maailmanlaajuisesti suosittu game show Onnenpyörä (Wheel of Fortune) teki paluun Suomen televisioon, kun se alkoi TV5:llä helmikuussa 2018.

Projektissa lähtökohtana oli ohjelmassa olevan kirjainseinän grafiikkatoteutus, joka alkuperäisversion mekaanisen kirjainlaatikkoseinäkkeen sijaan haluttiin toteuttaa screen-pohjaisena. Uudistuksen myötä eteen tuli uusia haasteita, kuten esimerkiksi peljaajapainikkeiden ohjaus ja pistesaldojen laskenta, joten pelijärjestelmän kokonaisarkkitehtuuri piti suunnitella helposti laajennettavaksi ja skaalautuvaksi.

Toteutus laajeni projektin aikana kokonaisuudeksi, johon kuului kaikkiaan yhdeksän erilaista studioscreeniä, sisältäen kirjainseinän, pistesaldo-screenin, pelaajien nimi- ja pisteetruudut, pelaajien apuna olevan kirjainnäytön sekä juontonäytön, jossa oli näkyvissä mm. ajantasainen pistetilanne ja muita tukitietoja. Lisäksi kokonaisuuteen liitettiin pelaajien vastauspainikkeet, ajanottokellot ja studion äänitehosteiden ja videoiden ajo sekä pelaajien kohdevalojen ohjaus.

Studionauhoituksissa pelistä huolehti kaksi operaattoria, joista toinen ohjasi kosketusnäyttöpaneelilla pelin logiikkaa ja kierrosten etenemistä ja toinen peliin kuuluvien ajastettujen osuuksien kellotuksia.

Lopputulos oli perinteiseen TV-grafiikkajärjestelmään (controller + engines) verrattuna on huomattavasti kevyempi ja helpommin laajennettava.

Mikä tahansa paikan päällä oleva tietokone, tabletti tai älypuhelin voi liittyä pelipalvelimeen ja näyttää sieltä haluttuja tietoja. Näin tuotanto voi halutessaan avata uusia näkymiä ja dashboardeja, joissa on näkyvissä tarvittavia tietoja, esimerkiksi pelaajien pistetilanteet tai vaikka käyttämättömät vokaalit.

Peleissä tarvittavat tiedot, kuten sana-arvoitukset, pelaajien nimet, pisteet jne. on myös mahdollista syöttää etukäteen järjestelmän sessioihin ja kierroksiin ja niitä voi muokata milloin tahansa. Erikokoisten ja -muotoisten näyttöjen sekä äänitehosteiden ohjaus tapahtuu osana pelin muuta operointia ja pistelaskua. Samassa palvelintietokannassa voi olla useita eri tason käyttäjiä, peliohjelmia ja tuotantokausia, sessioita, kierroksia, pelaajia, heidän pisteitään sekä muita tarvittavia lisätietoja.

Järjestelmän erityisenä hyötynä ja arvona on sen joustavuus, jonka johdosta pelijärjestelmä voi skaalata tuotannon tarpeen mukaan helposti ja kustannustehokkaasti yhdestä screenistä vaikka kymmeniin screeneihin.

Kiinnostuitko? Kysy lisää


Pelijärjestelmän käyttö on laajentunut studiokäytön lisäksi myös muuhun ympäristöön, kun siitä tuotettiin ohjelman yhteistyökumppani Eckerö Linesille messukäyttöön soveltuva versio Matka 2018 -messuille.

Kanava

TV5, Discovery Networks Finland

Tuotanto

Warner Bros. Finland

Ajankohta

Q4/2017

Oma rooli

Studiografiikkaa ja pelijärjestelmän kokonaisarkkitehtuurin suunnittelu ja toteutus. Räätälöity sovellus ja siihen liitetty tietokanta ohjaa Ethernet -verkon yli 9 kpl erikokoisia ja muotoisia screenejä, pelissä käytettäviä äänitehosteita ja laskee pelaajien pistesaldot. Järjestelmää operoidaan kosketusnäyttö-käyttöliittymästä.

Tekniikka

HTML5, Node.JS, MongoDB